Turto vertinimo metodika
Turto vertinimo metodikos tikslas– “reglamentuoti Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytų, harmonizuotų pagal tarptautinę turto vertinimo sistemą turto ir verslo vertės nustatymo metodų parinkimą, taikymo tvarką ir procedūras, turto vertinimo dokumentų turinį”.
Turtas – “vertę ir savininką turintys ekonominiai ištekliai, kuriais disponuoja ekonominis subjektas. Turtą sudaro materialūs ir nematerialūs objektai. Turtas pagal pobūdį gali būti nekilnojamasis ir kilnojamasis”.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo 5 str. 1 p., turtas gali būti vertinamas, kai:
1) keičiasi jo savininkas, t. y. turtas parduodamas, perduodamas kaip nepiniginis (turtinis) įnašas, mainomas, dovanojamas, paveldimas;
2) jis apdraudžiamas;
3) jis apmokestinamas, deklaruojamas;
4) jis jungiamas su kitu turtu, padalijamas ar atidalijamas iš bendro turto;
5) jis įkeičiamas;
6) jis įrašomas į finansinės apskaitos dokumentus;
7) jis išnuomojamas arba perduodamas kitiems asmenims pasaugos, panaudos pagrindais ar patikėjimo teise;
8 ) jis paimamas įstatymų nustatyta tvarka visuomenės poreikiams;
9) jis pripažįstamas bešeimininkiu;
10) įmonėms taikomos bankroto procedūros;
11) vykdomi teismų sprendimai, nutartys ir nutarimai civilinėse bylose, teismų nuosprendžiai ir nutartys baudžiamosiose bylose dėl turtinių išieškojimų, hipotekos teisėjų nutartys įkeistą turtą parduoti iš varžytynių;
12) to pageidauja turto savininkas arba turto vertinimo užsakovas.
Kaina – pinigų suma, kuri yra paprašyta, pasiūlyta ar sumokėta už prekes (paslaugas) ar kitą turtą. Kaina už konkrečias prekes (paslaugas) ar kitą turtą yra reliatyvus vertės patvirtinimas, padarytas konkrečių pardavėjų (paslaugų teikėjų) ir pirkėjų (paslaugų gavėjų) tam tikromis aplinkybėmis.
Rinkos vertė – apskaičiuota pinigų suma, už kurią galėtų būti parduotas turtas vertinimo dieną, sudarius tiesioginį komercinį sandorį tarp norinčių turtą parduoti ir norinčių turtą pirkti asmenų po šio turto tinkamo pateikimo į rinką, jeigu abi sandorio šalys veiktų dalykiškai, be prievartos ir nesąlygojamos kitų sandorių bei interesų.
Pagal Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo 2 str. 9,10 p. Turto vertinimas gali būti:
- Individualus turto ar verslo (toliau – turto) vertinimas – toks turto vertinimo būdas, kai konkretaus turto vertė nustatoma atsižvelgiant į visas individualias to turto savybes.
- Masinis turto ar verslo (toliau – turto) vertinimas – toks turto vertinimo būdas, kai konkretaus turto vertė nėra nustatoma, o surinktos informacijos apie vertinamąjį turtą analizės būdu nustatomos verčių ribos, apimančios vertinamojo turto vertę. Duomenys renkami, analizuojami ir apskaičiavimai atliekami sisteminimo pagrindu. Šiuo vertinimo būdu yra vertinami turto objektai, kurie turi daug panašumų.
V. Šulija straipsnyje “Vertinimo problema apmokestinant nekilnojamąjį turtą” masinio turto vertinimo sistemos kūrimą nurodo kaip vieną iš efektyvios turto vertinimo sistemos diegimo priemonių, nes masinio turto vertinimo sistema “leidžia sumažinti turto vertinimo administravimo kaštus, suvienodinti vertinimo sistemą ir neišskirti atskirų mokesčių mokėtojų”. Taip pat nurodo, kad tai galėtų atlikti VĮ Registrų centras, turintis ilgametę duomenų apie nekilnojamąjį turtą kaupimo patirtį.
Masinis turto vertinimas nuo individualaus iš esmės skiriasi kiekybiniais požymiais: vertinimo apimtis yra didesnė, turto vertinimas specializuojamas pagal vertintojų personalą ir nekilnojamojo turto požymius, numatomas pervertinimo laiko ciklas. Savaime suprantama, kad masiniam vertinimui skaičiavimai yra daug paprastesni, o individualiame vertinime atliekama išsamesnė analizė.
Be to, individualus turto vertinimas yra brangus, nes “Individualiai turi būti vertinami tik tie objektai, kurių masinio vertinimo metu rinkos vertė ženkliai nutolsta nuo tikrosios rinkos vertės arba pagal apibendrintus duomenis jų vertės negalima nustatyti”.